Website controleren op taal

Gepubliceerd op 14 maart 2023 om 19:01

Gemiddeld beslist een bezoeker van een website binnen tien seconden, of je website interessant genoeg is en leest door of klikt weg. Om uiteenlopende redenen kan een bezoeker afhaken. Mocht bijvoorbeeld je product, dienst of boodschap niet bij de lezer passen, dan is hier weinig aan te doen. Mocht bijvoorbeeld de lezer afknappen op taalfouten in je webteksten, dan is dit gelukkig simpelweg te verhelpen. 


Website laten nakijken op spelling en grammatica: een must!

Je website is je uithangbord. Staan er taalfouten op je site, of is de opbouw van je tekst niet in orde, dan kan dat de volgende gevolgen hebben:

- De lezer trekt je mate van professionaliteit in twijfel en denkt 'mocht je niet eens de moeite hebben genomen om de fouten uit de webtekst te (laten) halen, wat kan ik dan verwachten van de kwaliteit van je te leveren dienst of product?'. 

- Het heeft een negatief effect op de conversie, want de lezer heeft moeite om je tekst goed te scannen.

- Het beïnvloedt je ranking in Google negatief, omdat bijvoorbeeld mensen snel wegklikken of niet meer terug willen keren naar je site.


Website laten controleren op taal verdient zichzelf terug!

Natuurlijk kun je zelf ook al een 'taalcheck' uitvoeren, door er de gratis aangeboden geautomatiseerde programma's op los te laten. Deze halen fouten eruit als: dubbele spaties, fouten in spelling op woordniveau en een vergeten punt. 

Wil je een 100% foutloze tekst, dan zijn deze programma's zwaar ontoereikend. Het is dan echt nodig om een professioneel bureau in de hand te nemen. Een bureau, zoals de onze, doet dit uiteraard niet voor niets, maar de ervaring leert dat deze relatief kleine uitgave zichzelf dubbel en dwars weer terugverdient. 

Zie het inhuren van een tekstcorrector dan ook niet als een kostenpost, maar als een investering!


Ook interessant:


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.